Commemoració del Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust

31/01/2023

L’Institut Caparrella que forma part del grup de treball Memòria DEMDLleida (Exili, deportació i Holocaust) va participar el passat 23 de gener, amb l’alumnat de 1r de batxillerat, en l’acte de Commemoració del Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust, al teatre de l’Escorxador de Lleida conjuntament amb els instituts Guindàvols, La Mitjana, Josep Lladonosa, Almenar i el Col·legi el Carme.
Aquest any, el lema mundial és “Gent normal i corrent” que vol posar el focus en la gent corrent que va deixar passar el genocidi, els que el van perpetrar activament i els que hi van ser perseguits.
El programa de la jornada ha inclòs una commemoració amb encesa d’espelmes i un minut de silenci en record de les víctimes, una xerrada-col·loqui amb Nora Gaon, investigadora del Beit Lohamel Haguetaot (Museu del combatents del Gueto), el primer museu de l’Holocaust que es va crear al món, l’any 1949 a Galilea, Israel. La Nora ens ha explicat com la resistència era una elecció personal i que hi havia moltes maneres de resistència, no només la lluita armada, sinó tota forma de rescat de la dignitat humana, també ho era. Per acabar, el curtmetratge “Stanbrook”, últim vaixell amb exiliats republicans, que mostra la fugida desesperada al final de la Guerra Civil espanyola com una desgràcia intemporal.
Des del departament de Ciències Socials volem promoure la memòria, l’educació, la documentació i investigació dels fets per contribuir a crear una societat basada en el respecte, la tolerància i la convivència.

Agraïments:
A l’alumnat de 1r de Batxillerat, destacant la implicació de la Júlia Garrós i l’Adrià Tobias. Hi ha la Sònia Soldevilla, alumna del CFGS Disseny i Edició i Publicacions Impreses i Multimèdia INS Caparrella , autora del pòster.