Alumnat d’Automoció crea una maqueta de diagnosi i simulació d’avaries

22/04/2024

5 alumnes del CFGS d’Automoció han dissenyat una maqueta de diagnosi i simulació d’avaries, que ha quedat en 4t lloc en el concurs estatal de joves tècnics d’Automoció, organitzat per la fundació Comforp.

En el mòdul de projecte va sorgir la necessitat de donar solució a tres problemes. Per una banda, els cotxes no estan preparats per a fer comprovacions de manera repetitiva sobre un mateix sistema i les instal·lacions originals del vehicle s’acaben malmeten provocant fallades de funcionament. D’altra banda resulta difícil accedir a alguns components del vehicle per la seva ubicació. Finalment resulta difícil provocar avaries en el vehicle i que els alumnes puguin fer la diagnosis d’una manera senzilla i variada.

La maqueta dissenyada dona solució als problemes esmentats, ja que no s’intervé en cap moment sobre la instal·lació original del vehicle i permet provocar diferents tipus d’avaries d’una manera senzilla sobre qualsevol component elèctric de motor per a què l’alumnat practiqui la diagnosi de reparació.

La maqueta construïda  es un pont entre la instal·lació original i la unitat de control de motor. Sobre aquest pont s’han derivat en sèrie els cablejats que interessen sobre un panell de control. Sobre aquest panell de control resulta molt senzill fer les comprovacions i provocar avaries del tipus tall elèctric, derivació a massa, derivació a positiu, senyals amb resistències, fallades de BUS de comunicació, etc.

El procés de construcció ha sigut laboriós ja que s’han hagut de soldar tots els cables en el lloc corresponents en els connectors que fan de pont entre la instal·lació original i la unitat de control de motor. També s’ha hagut de derivar les senyals triades sobre el panell de comprovació.