Actes commemoració del 78è aniversari alliberament de Mauthausen

17/05/2023

Un grup de 12 alumnes de diferents instituts del Segrià, acompanyats per dues professores, hem viatjat a Àustria per participar en els actes de commemoració del 78è aniversari de l'alliberament del camp de concentració de Mauthausen, entre el 5 i el 8 de maig.  En representació de l'Institut Caparrella, l'alumnat de primer de batxillerat Júlia Garrós, l'Adrià Tobias i la professora Rosa Solsona que han pogut compartir l'experiència amb més d'un centenar de persones que formaven part del grup Amical de Mauthausen.

L'itinerari ha començat amb la visita del Castell d'Hartheim, que l'any 1940 va ser transformat en un institut per l'eutanàsia que formava part de l'operació T4 destinada a l'assassinat de persones discapacitades i malaltes. En aquest indret, l'alumnat de Lleida ha fet l'acte d'homenatge recordant tres lleidatans que hi van ser assassinats. Tot seguit hem anat a visitar la casa d'Anna Pointner, la dona que va amagar fotografies i negatius sobre el camp de Mauthausen en un mur de la casa seva, unes imatges que van servir de prova en els Judicis de Nuremberg.

El segon dia, al camp d'Ebensee, en el Memorial Republicà, el nostre alumnat va retre un homenatge a les mestres i els mestres de la República que van patir la deportació i la mort als camps nazis. D'allí vam anar fins als túnels, els quals els nazis utilitzaven per fabricar armament. Dintre dels túnels va tenir lloc un acte d'homenatge molt emotiu, en el qual acompanyats d'alumnat italià vam cantar junts les cançons de la Llibertat i Bella Ciao.  Després vam sortir cap al camp de Gusen on un dels nostres companys, el Martí Farré, va recordar al seu besavi que hi va morir. A més a més, vam assistir a l'acte Internacional del Comitè de Gusen, on les paraules d'un supervivent polonès, ens van encoratjar a adoptar el compromís de no oblidar perquè mai més torni a succeir.  Altrament, ens va impactar molt el fet que ambdós camps estan derruïts i s'ha construït veïnats a sobre del que eren els camps d'Ebensee i el camp de Gusen.

El tercer dia, va ser un dia ple d'emocions, ja que participaven en els actes del Comitè Internacional de Mauthausen.  D'entrada vam assistir als actes homenatge, a la placa de la Generalitat i a la del Memorial Republicà en record dels republicans catalans i espanyols assassinats en aquest camp, amb la presència del secretari d'Estat, l'ambaixadora i representants de la Generalitat de Catalunya. A més a més, vam participar en la desfilada de la delegació espanyola en els actes d'homenatge de diferents col·lectius de països europeus, juntament amb la intervenció d'els Estats Units.  Tot seguit vam anar a la pedrera de Mauthausen on vam poder veure l'Escala de la Mort on els presoners eren obligats a pujar blocs de pedra de 50 kg per 186 esglaons.  Finalment, el dia 8 de maig vam visitar el camp de Mauthausen amb el Josep San Martín, membre del Comitè Internacional d'Amical de Mauthausen, que ens va explicar com vivien al camp els presoners i les atrocitats que els nazis i hi van perpetrar. Aquest viatge ens ha fet més conscients que hem d'adoptar un compromís de transmissió del que ha significat la transgressió més gran dels drets humans i que no quedi en l'oblit. A més a més, hem de prevenir i denunciar els genocidis per evitar que mai més torni a passar. En definitiva, generar empatia per les víctimes i fer valdre la justícia i la defensa dels drets humans.