L'alumnat de 1r i 2n ESO descobreix la importància del reciclatge i la reutilització

06/06/2024

Durant la setmana del reciclatge i el Medi Ambient, l'alumnat d'ESO de l'Institut ha fet diferents activitats que li han permès prendre consciència de com podem donar una segona vida a productes que a vegades considerem esgotats, però que ens poden sorprendre. Així, l'alumnat de 2n ESO ha après també a reutilitzar l'oli resultant dels usos culinaris per a obtenir sabó de rentar la roba o netejar la llar. L'objectiu era veure com es pot donar encara un ús més a un producte que ja ha estat fet servir una vegada (o diverses, si és d'oliva) a la cuina. La saponificació és un mètode que consisteix a bullir el greix i afegir-li sosa cáustica (NaOH). Aquesta mescla s'agita durant el procés de fabricació de manera que a poc a poc es comença a tornar pastosa i és aleshores quan obtenim el sabó i la glicerina.

Una altra de les activitats va ser la visita a la planta de tractament de residus de Montoliu, on van poder veure què passa amb tot allò que nosaltres ens desentenem quan ho llencem a les escombraries..

L'alumnat de primer d'ESO va visitar un entorn molt proper, però no per això gaire conegut: els aiguamolls de Rufea, una zona humida d'interès ecològic i social que es troben entre la Mitjana i l'embassament d'Utxesa. Avui en podem gaudir perquè en els darrers anys s'han restaurat i recuperat i els canyissars i altres plantes de ribera han anat recolonitzant l'espai que se'ls havia arrabassat als anys 80.