Segona commemoració escolar Dia Internacional Memòria Víctimes de l’Holocaust

12/02/2019

El passat 25 de gener, l’Institut Caparrella que forma part del grup de treball Mèmoria DEMD (Exili, Deportació i Holocaust) va participar amb l’alumnat de 1r de batxillerat social i humanístic en la Segona de Commemoració del Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust, al teatre de l’Escorxador de Lleida conjuntament amb l’INS Guindàvols, l’INS Torrevicens, L’INS Josep Lladonosa i l’INS Almenar.

Aquest any, el lema era Torn from home” (persones arrencades de casa seva). Per cada un dels col·lectius deportats, l’alumnat dels diferents instituts van llegir una biografia d’un deportat o deportada als camps de concentració, el Joel Colomés, en representació de l’Institut Caparrella, va donar a conèixer la història del gitano txec Franz Rosenbag, deportat a Auschwitz el 1944 quan tenia 16 anys, i d’on va poder sortir amb vida. Després es va procedir a l’encesa de les sis espelmes en record dels col·lectius de víctimes de l’Holocaust.

Aquest any la conferència va anar a càrrec de la Marta Simó, doctora en sociologia per la UAB, que va oferir-nos una interessantíssima xerrada sobre la necessitat de commemorar les víctimes de l’Holocaust i la persecució nazi, fent un repàs del que li va succeir a cada col·lectiu deportat, centrant-se especialment en el jueu, el més nombrós. També van assistir a l’estrena de l’obra de teatre “De Animis Mortuorum”, interpretada per la companyia Teatre de Motxilla, de l’Institut Guindàvols. Igual que l’any passat, ens tornaven a sorprendre amb una representació teatral que no va deixar a ningú indiferent.

Després van donar pas a la cloenda, a càrrec de les alumnes de l’Institut Caparrella Adina Iordache, Marina Vidal, Elena Bitar i Elda Aguila que van llegir un manifest de rebuig a les actituds intolerants i racistes, fent especial referència, al col·lectiu assignat, el del poble gitano, dins del Projecte Educatiu del Parlament de Catalunya en memòria de les víctimes de l’Holocaust, on han participat.

La interpretació de “Bella Ciao”, mítica cançó de la resistència italiana antifeixista, per part de l’Ensemble Josep Lladonosa va posar fi a l’acte. Memòria si, oblit mai.

Volem agrair al professorat i alumnat del Cicle Formatiu de Disseny i Edició de Publicacions Impreses i Multimèdia d’Art del nostre institut que van elaborar el cartell de l’acte. Felicitats a la Meritxell Torremorell per seu magnífic disseny.

Us deixem el vídeo de l’acte: L’ intervenció dels nostres alumnes la trobareu al minut 16.46 i 1:22:50 https://www.youtube.com/watch?time_continue=4983&v=A07J7hMhuS0